Blog 6 Lyon. - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Marion en Rob - WaarBenJij.nu Blog 6 Lyon. - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Marion en Rob - WaarBenJij.nu

Blog 6 Lyon.

Door: Rob en Marion.

Blijf op de hoogte en volg Marion en Rob

30 Juli 2016 | Frankrijk, Avignon

Blog 6 France
Port Saint Louis
Ik mijmer nog wat na over de afgelopen reis over zee. Eén van de mooie herinneringen komt naar boven.
Het is mijn wacht (begonnen om 24.00uur) . Marion ligt lekker te slapen het is rustig weer. Ik maak haar over een uurtje (0.600 uur) wakker. Het is net licht geworden. De bergachtige kust ligt op 5km afstand. Er liggen diverse slaperige dorpjes op de hellingen. Ik zie midden in een dorpje een rookpluim opstijgen in de windloze ochtend. Hé, wat zou dat nou zijn? Dan bedenk ik me dat er nog steeds veel bakkers zijn die in houtovens heerlijke panini’s of pane bakken. Het kan niet anders dan dat dit vroege vuur van een bakker afkomstig is. Vlak voor ik Marion wakker maak zie ik in nog twee dorpjes de bakkersrookpluim op stijgen. Ik maak Marion wakker en kijken er samen naar. En genieten er van. Dit soort vredige momenten heb je ook op zee. Tien minuten later lig ik te ronken.

We zijn van de zee af. En dus minder reis afhankelijk van het weer.
In deze haven willen we onze mast omlaag laten. Dat is een werkje die de meeste boten door een hijskraantje laten doen. Wij hebben daar een eigen installatie voor. We zijn na drie uurtjes klaar en kunnen onder alle bruggen en tunnels in Frankrijk door. Van 11.20m naar 2.20m hoog. ’s Avonds eten we in een zeer romantisch restaurant aan de haven. Het is een oud bedrijfspandje met twee verdiepingen en een dakterras. Op de 1e verd. is het restaurant met een mooi uitzicht op de Rhône en de haven van Port Saint Louis. Wij willen naar het dakterras met z’n te verwachte koele avond windje. We serveren daar geen eten het is te koud. Maar we kunnen daar toch wel wat drinken vooraf? Jazeker, wat wilt u drinken, dan breng ik het zo bij u boven. Het uitzicht boven is prachtig we kijken uit over de Camarcgue waarboven de zon langzaam ondergaat. We mijmeren wat over de voor ons liggende binnenlandse wateren reis. We eten en drinken er heerlijk. Vooral het toetje is bijzonder. We bestellen citroen ijs met Limoncello. In het ijs zitten stukjes vruchtvlees. Wat een elkaar versterkende combinatie. Je smaakpapillen weten niet meer waar ze moeten blijven.

Avignon
De volgende dag gaan we de eerste sluis naar de Rhone binnen. Na een uur en de nodige ergernis kunnen we eindelijk telefonisch verbinding krijgen met de operator die van afstand deze sluis hoort te bedienen. Hij verontschuldigt zich, men is ons vergeten! De marifoon antenne zit nog op de top van de mast maar is afgesloten omdat de mast omlaag moest. Bij de eerst volgende gelegenheid haal ik hem er af, en sluit hem maar op een andere plaats aan. Dan kunnen we met de sluizen communiceren zonder telefoon. Dat kan uit ondervinding tijd schelen. We overnachten in Avignon. Joris komt hier naar toe om een weekje vakantie bij ons te hebben. Gezellig! Doordat de mast over het schip ligt hebben we de bimini (zonnescherm) er af moeten halen. Daardoor zijn we weer aan de meedogenloze hete zon overgeleverd. Afgelopen winter had Marion er al iets op voorbereid. Van een oud zeil heeft ze een stuk afgemeten ter grootte van de kuip. Ik was onderweg naar Avignon op zoek naar een bamboe struik. Ik wist me van de vorige reis te herinneren dat ze er langs de rivier waren. Maar dan moet je er wel bij kunnen komen. In Avignon zag ik er één staan aan de overkant en bereikbaar via een gratis pontje. Met dit materiaal en wat touw was weer snel een afdakje te maken. Een beetje struinend langs de kade kwam ik in een hoek waar wat uitgevaren binnenvaart schepen lagen van de maat waar wij op wonen. Op het voordek van één van deze “spitsen” had men een betegeld zwembad gemaakt. Mmmm misschien iets voor ons? Door de stad slenterend kwamen we een muzikant tegen die zo’n steelband oliedrum (2 stuks) bespeelde. J e verwacht dan Caraïbische swing muziek, maar nee, hij speelde er klassiek op zoals o.a. Bach. Ik heb er erg van genoten. Er waren erg veel culturele voorstellingen in de vele kleine theaters. Elk gezelschap probeert zoveel mogelijk klein foldermateriaal aan iedereen te slijten. Bij veel voorstellingen is de frans taal erg belangrijk. Die spreken wij onvoldoende om b.v. een frans gesproken Hamlet voorstelling te kunnen volgen. Dat beseffen zij ook snel. Au revoir, bon chance met jullie voorstelling.

Valance

Op weg naar Valance worden we geschut in de sluis met het grootste verval ter wereld. Dat is de sluis Bollène met 23m hoogte verschil. De bolders waar je aan vast maakt drijven op dezelfde hoogte mee omhoog of omlaag. Het schutten duurt vanaf invaren tot uitvaren 17 minuten. Sluis Engelen doet daar met 1.5m drie keer zolang over. Vlak voor we de sluis uitvaren kijk ik op de dieptemeter, 28m en bij het eruit varen springt hij ineens naar 4.5m.
Langs de Rhône zijn er erg weinig faciliteiten voor jachten. Dus ligplaatsen, diesel, proviand en water tanken moeten goed gepland worden. Onze motor gebruikt 1.5 L per uur. Onze totale voorraad is 75L dat betekend een actieradius van 50 uur of 500km. Waswater 120L, daar doen we wel, als het moet, een 5 dagen mee. Vooral omdat drinkwater i.v.m. kwaliteit (non potable) altijd uit flessen gaat. De haven in Valance heeft alle faciliteiten.
Marion heeft hier met veel moeite 3 fietsen kunnen huren. Lekker door de stad gezworven op onze fietsen en natuurlijk weer lekker op een terrasje gegeten. Op het heetst van de dag dommelen we wat op het gras van een lommerrijk park.
Nu we de fietsen hebben gaan we nog even inkopen doen bij een Mega super. We overnachten aan een steigertje (halte fluveale) bij het dorpje Chavanay. Volgende ochtend een wandeling voor een verse baguette en, o toeval , 3 artisjokken. Daarna is het nog zo’n 40 km tot Lyon. Daar willen we uiterlijk zondag zijn, want daar kan Joris weer handig opstappen op een trein naar huis. In die plaats verwisselen we de Rhône met de Saone. Dat is een veel rustiger en kleinere rivier dan de Rhône. Dan zijn we, na 12 sluizen, al weer 140 m boven het niveau van de Middellandse zee. We liggen in een futuristische omgeving in grote de tweede grootste stad van Frankrijk. Alles ziet er heel modern uit in dit oude haven gedeelte van de stad. We zijn rond 17.00 uur in Lyon. Joris gaat reizen via Car bla bla. Dit zijn mensen die een reis maken per auto en wel passagiers willen meenemen tegen een geringe betaling. Zo reis je van Lyon naar Brussel voor zo’n € 50,- in plaats van €200,- voor de TGV.
Joris reist met Emma die dit al vaak heeft gedaan. Een nieuwe alternatieve manier van reizen. Liften op afspraak en een geringe vergoeding. En gezelschap onderweg, wel zo gezellig.

• 31 Juli 2016 - 08:39

Jan Schouwenburg:

Eigenlijk heb je gewoon twee boten nodig!! 1 voor het zeilen op ruim water, en 1 voor het binnenland.
    Al iets op het oog?
    Ha ha...
    Lyon klinkt al weer heel wat dichter bij huis dan Corfu, of Regio...gaat nu wel lekker vlot.
    Nou ja, af en toe een sluisje, kun je mooi ff bakkie doen!
    Hoeveel sluizen zijn er te gaan eigenlijk vanaf zee? 120 of zo?
    Houdt je wel bezig, ja!
    Goeie reis!
    Jan

• 31 Juli 2016 - 09:58

Margriet En Arie:

Dit klinkt super!! Vive la France!
    Mooi verhaal, broodbakgeuren over het water.
    We hadden het gisteren nog over jullie, want het fruit rijpt hier lekker door, en er is veel!!! Maar dat is voor later, misschien.
    Geniet er van....
    XXX A&M

• 31 Juli 2016 - 11:45

Marti:

Jullie deinzen ook nergens voor terug, zelf de mast omlaag halen, spierballen!!
    Gezellig dat je Joris weer even hebt kunnen knuffelen. Ik zou wel een foto willen zien van dat bamboedakje en Marion daaronder in dat rieten rokje, als die zon echt zo heet is:) Een boeiende reis gewenst.

• 31 Juli 2016 - 19:10

Els:

Lyon??!!
    Dat gaat in een keer snel zeg! Je kunt ook op en neer in zo'n sluis hoor, als het te vlug gaat!
    Liefs,
    Els

• 31 Juli 2016 - 22:24

El:

Eindelijk klinkt jullie verslag naar vakantie vieren! Wat een avonturen maken jullie toch mee. Maar vanaf nu gaan jullie vast alleen maar genieten. Gezellig dat Joris erbij was!!! Dat is toch een cadeautje als je zoon weer even op het "oude nest" neer strijkt he!!!Groetjes.

• 02 Augustus 2016 - 12:21

Anita:

Dit begint nu allemaal wel héél erg relaxed te klinken (ik denk dan maar even niet aan al die sluisjes....). Lekkerrrrr. Nou, het is jullie gegund! Groetjes, Anita

• 02 Augustus 2016 - 14:00

Sylvia :

Leuk om jullie avonturen te lezen!!
    Nog veel plezier en succes! Groetjes, Sylvia

• 06 Augustus 2016 - 22:23

Marjolein:

Ik ben weer helemaal bij gelezen. Klinkt heerlijk allemaal! Geniet er nog van samen!

Tags: Lyon